Aleš Řebíček: Chci změnit bodový systém

10.5.2008

Jedna z prvních reakcí ministra dopravy na zavedení bodového systému.

Aleš Řebíček: Chci změnit bodový systém
12. září 2006 09:39 | MF DNES | Bodový systém a silniční zákon
Aleš Řebíček, který se tento týden stal ministrem dopravy ve vládě Mirka Topolánka odpovídal na dotazy MF DNES mimo jiné i na téma bodového systému.

Veřejnost vzrušil silniční zákon a bodový systém. ODS jej chce změnit. Co vám na něm vadí?
Veřejnost to vzrušilo asi proto, že to byla po prvním červenci obrovská změna. Dnes už je to trochu utlumené. Korektní je především říci, že díky novému systému je na silnicích míň mrtvých.
Proč to chcete změnit, když jsou výsledky pozitivní?
Jsem zastáncem bodového systému, nicméně v těch nových úpravách se objevilo mnoho nelogičností, které je nutné změnit. Zjišťuji, co vedlo někdejší vedení ministerstva dopravy k tomu proč například u bodového systému nepoužilo německý model, který je ozkoušený. Například má více rozdělená pásma udělování trestů při překročení rychlosti.
Zopakuji původní otázku: jak a kdy to chcete změnit?
Příští týden ve středu o tom budeme jednat na vládě. Projednáme novelu poslanců Tlustého a Dundáčkové. Ministerstvo k tomu zpracuje náš návrh či doplnění. Pokud to vláda schválí, tak by se novela silničního zákona mohla řešit ve dvou etapách. Nejdříve chceme odstranit nelogičnosti, například to, že cyklista má platit padesát tisíc, když zraní sám sebe, budeme řešit, jestli bude hranice pro odebrání řidičského průkazu 12, či 18 bodů, zda nepřekvalifikovat přísnost některých přestupků, budeme řešit i spodní hranici pokut.
Není to pouze populistické gesto, že právě zákon zajímající tolik lidí budete řešit mezi vůbec prvními?
Ne. Proto to chci dělat v etapách. Nejdříve odstranit nelogické věci, v druhé etapě si počkat na to, co se bude na silnicích dít v zimě.
Nebylo by právě proto lepší ještě počkat a vyhodnotit vše až třeba po jednom roce platnosti?
Určitě ne. Na některé věci nepotřebuji čekat rok. Dám příklad: Nemáme zatím statistiku dopravních nehod do výše škody 50 tisíc korun. Uvidíme, zda vůbec budou pojišťovny ochotny nám dát údaje, abychom to mohli porovnat.
Jaká je šance prosadit v parlamentu změny?
Hovořil jsem o tom ve středu s Petrem Moosem, stínovým ministrem za ČSSD i s předsedou dopravní komise sociální demokracie panem Schlingem, který byl zde v úřadě jedním z mých předchůdců. Navíc tady na ministerstvu zůstali lidovečtí náměstci. Nevedu o tom politickou, ale odbornou diskusi, takže bych byl rád, kdybychom se shodli.
A myslíte, že se shodnete?
Doufám. Pak by poslanci první etapu novely silničního zákona nezahrnuli tisíci pozměňovacích návrhů a mohla by rychle projít.
Odkdy by novela mohla platit?
Od prvního ledna příštího roku. Dříve určitě ne.
Situace na silnicích připomínala džungli, dnes je to o něco lepší. Takže jakou cestou chcete jít: zpřísnit ještě postihy, či je omezit?
Máme za sebou jen zkušenost dvou měsíců. Kromě změny chování řidičů je důležitá i práce dopravní policie, ta se také musí změnit. Já bych byl spíše pro silnější prevenci než pro následnou restrikci.
Se silnicemi souvisí problém kamionů. Podaří se včas zavést mýtné, jak bylo předchozí vládou slibováno?
Jsem tady pár dní a ani jsem nestihl prostudovat všechny smlouvy. Konzultoval jsem to už s kolegy a nemám jediný důvod nevěřit tomu, že od začátku ledna bude spuštěna první etapa ve výběru mýtného. A od července druhá.
Objevily se spekulace, že se kamiony mohou placení vyhnout, že to zařízení není dokonalé. Víte o tom?
Podle mých kolegů je to nesmysl. Pokud nějaké auto nenaváže kontakt s mýtnou bránou, tak se to objeví na kontrolním místě a tam to budou řešit. Kromě toho řeším se zástupci provozovatelů kamionové dopravy i to, kolik budou přesně platit. Podnikatelé to musí brzy vědět kvůli přípravě na příští rok. Takže já chci u různých problémů diskutovat se všemi zúčastněnými stranami.
Neměla Česká republika zavést mýtné už dávno? Možná bychom se vyhnuli těm návalům kamionů po vstupu do Evropské unie.
Určitě se to dalo udělat dřív. Poprvé jsme o tom s odborníky z různých politických stran hovořili už před takovými osmi až deseti lety. Nevím, proč se tak nestalo. To by vám vysvětlili moji předchůdci. Navíc s tím nebyla žádná zkušenost, protože v Rakousku či Německu to zavedli až později.
Dobře, mělo se postupovat rychleji?
Ano, ale nemyslím si, že by se to povedlo například před pěti šesti lety. Ale kdyby to už tento rok fungovalo, tak by to bylo dobře.
Celý rozhovoz naleznete na serveru iDNES.cz.

Autor: Redakce   |   Sekce: Média a bodový systém   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek



Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2024